hannahfietst.reismee.nl

dag 14: Gy - Hurecourt 85 km 500 D+

Gewoon zo'n dag. Zo'n dag als een lange-afstands-fietser er veel mee maakt. Fijne route, maar niet heel bijzonder. Kilometers trappen lekker weg. Kopje koffie. Mooi lunchplekje. En het laatste stuk is warm. Als beloning weer op een prachtig plekje terecht komen! Tentje opzetten, koud biertje, lekker eten en straks heerlijk slapen...

Is zo'n fietstocht dan echt alleen maar leuk en relaxed? Heus niet. Soms is de route zwaar, saai, ronduit lelijk of zelfs gevaarlijk. Soms regent het, heb je wind tegen of is het veel te warm en is er nergens schaduw. Soms wordt je lek geprikt door muggen of vind je een wurm in je slaapzak. Soms heb je een lekke band of breekt er een spaak. Soms is de winkel dicht of de camping vol. Of opgeheven. Soms is er geen wc-papier als je moet poepen. Of is de douche koud of juist alleen maar warm als je al oververhit bent. Soms heb je luidruchtige campingburen of huilt er de halve nacht een baby. Daar kun je allemaal niets aan doen, behalve accepteren, aanpassen en oplossen.

Minstens zo vervelend zijn je eigen stommiteiten. Bijvoorbeeld: als je net alles hebt ingepakt ontdekken dat je fietssleutel nog in een vakje in de binnentent zit. Of niet opletten en pas door hebben dat je fout zit als je net een steile afdaling hebt gehad. Of per ongeluk een grote weg op fietsen en dan tegen de richting in terug moeten. Of vergeten je bidon bij te vullen. Of drie keer al je tassen open en dicht moeten doen voordat alles echt is ingepakt. Of een flesje melk niet goed afsluiten waardoor het in je tas lekt. Of je handdoek vergeten als je onder de douche staat. En zo zijn er nog veel meer, elke fietser kan deze lijst aanvullen. Maar het grappige is dat dit soort dingen vooral in de eerste week gebeuren. Dan moet je nog zoeken naar de routine. Routine in de logistiek, je dagindeling en vooral in je hoofd. Pas na een aantal dagen gaat het allemaal vanzelf. Of vind je het niet meer zo erg als dat een keer niet zo is.

Veel van bovenstaande dingen zijn me deze tocht al overkomen. Of anders wel tijdens een eerdere tocht. Maar vandaag dus niet!

Jean-Pierre

Hannah, zeg maar eerlijk: vind jij het nog steeds zooo leuk?
Iniedergeval zie ik je voor mij met zulke vervelende dingen onderweg.
Dat maakt zulk aventure onvergetelijk.
Toch?

Floor

Klinkt allemaal heel herkenbaar! Ik mis nog de schrijnende zadelpijn. Goed dat die eerste week voorbij is want dan heb je nergens last meer van?

Hanke

Dat maakt een fietstocht nou juist leuk, op onverwachte momenten tegenslagen, maar ook van die geluksmomenten. Dat je in de supermarkt ontdekt dat je portemonnai nog op je fiets ligt. Bij terugkeer geduldig ligt te wachten...en dit gebeurde echt niet in de 1e week.

Dubravka

Zo ken ik je weer, lieverd!

Renske

Wat heerlijk herkenbaar, Hannah

Maar je hebt nu toch geen saaie dag gehad?

Nicole

Die keer dat we met alle explo’s met volbepakte fietsen langs de snelweg reden omdat we anders heel ver om moesten! Op de vluchtstrook, en alle auto’s toeteren ??

Mattijn

The bicycle blues…..

Job

Hoi Hannah, ik heb je een mail gestuurd, want de tekst werd een beetje te lang ..

Joran

Dit klinkt als een echte Hannah-tocht. De luxe van het zorgen mogen maken over de eigen kleine stommiteiten terwijl de normale dagelijkse zorgen verdampen. Tenminste, ik geloof dat jij dat een luxe vind, in zekere zin. De wereld wordt overzichtelijk en elke dag heeft een levensdoel (het eindpunt). En wat heerlijk als je dan in die routine komt. Fijne routine toegewenst!

Pip

Volgens mij horen deze aspecten bij een fietstocht zoals jij die maakt. Gelukkig ben je ook mens en ga je goed om met alle omstandigheden die je tegen komt ??